Co bychom dělali, kdybychom mohli..-nabídka aktivit pro děti

Co bychom dělali, kdybychom mohli…

Ze zdravotních důvodů jsme museli provoz školky dočasně omezit. Přeci jen je nás mnoho a tím i mnoho cestiček, kterými infekce může proklouznout…

Ale člověk v těžkých chvílích posílí…, objeví něco nového…

Takže co bychom dělali, kdybychom mohli?

20.říjen je v České republice Dnem stromů.

Stromy – plíce naší Země… rádi je s dětmi pozorujeme ve všech jejich ročních proměnách, i v zimě jsou krásné… obrysy řezané na kost…co nám to chtějí říct? jak po podzimním listí a holých větvích přichází nové pupeny? …

Povídali bychom si o stromech v průběhu ročních období, o tom, co všechno nám dávají, co   nám přinášejí, jak je to vlastně s jejich dýcháním – přeměnou uhlíku na kyslík

Například jeden 25 metrů vysoký buk s korunou o průměru 14 metrů. Takový strom vyprodukuje za vegetační období tolik kyslíku, kolik stačí pro 10 lidí na celý rok. Je schopen pohltit jednu tunu prašného spadu za rok a při fotosyntéze zlikviduje stejné množství (stejný počet molekul) CO2 jako vyprodukuje kyslíku. V průměru ochladí prostředí až o 3° C, zvlhčí vzduch odparem vody v objemu až 400 litrů denně.

Aktivity pro děti a rodiče doma:

 -Měření délky:

víš jak dlouhý je 1 m? Co u vás doma je delší, vyšší nebo širší než 1 m? O kolik? Vyjmenuj 3 věci, které jsou delší a 3 věci, které jsou kratší než 1 m. Můžeš je nakreslit a napsat 1. písmeno, kterým tato slova začínají.

-Měření času:

Postav zapálenou čajovou svíčku na talířek a přiklop ji sklenicí. Pozoruj, co se stane, pokus opakuj a počítej, jak dlouho trvá, než svíčka zhasne. Proč zhasla? Jak jinak můžeš měřit čas? Zkus to – pokus opakuj.

Talíř týdne:

Připrav si talíř - papírový, košíček…- na který budeš dávat listy, větvičky a plody, které přineseš z venku. Můžeš mít talíř ovocných stromů, talíř listnatých stromů, talíř jehličnatých stromů a zkus třídit, které listy a plody k sobě paří, jak se nazývají. Opět si můžeš pohrát s písmenky a přiřadit je k přírodninám. Můžeš také stromy, z kterých jsi přinesl/a přírodniny nakreslit.

Máme stromy rádi. Líbí se nám esteticky. Jsou důležité z mnoha důvodů. Regulují klima (např. odparem vody, stínem, aj.), čistí vzduch, zlepšují vizuální dojem okolí, představují domov pro řadu živočichů, poskytují nám palivo a stavební materiál, zadržují ve své hmotě velké množství uhlíku, který by byl jinak uvolněn do atmosféry. Lesy zadržují vodu a tak umožňují její vsakování do podzemních vod. A spousta dalších služeb a funkcí, které jsou pro naši existenci nepostradatelné.

Kdo žije na stromě? http://www.nadejkov.cz/storage/6/07658dc3-2.pdf

Kdo žije v horních patrech lesa? https://www.zsmarianske.cz/ekostranky/malyokruh/zvirenavkorunach.htm

Strom jako přírodní sídliště http://arnika.org/soubory/dokumenty/stromy/vystavy/zachranme-stromy/panel_4.pdf

Poznáváme hlasy ptáků https://www.ornita.cz/hlasy-ptaku/

Prohlíželi bychom spolu spoustu materiálů o největších, nejstarších a nejsilnějších stromech na světě. Chceš se podívat? 

https://search.seznam.cz/?q=stromy+ze+sv%C4%9Bta&url=https%3A%2F%2Fwww.drevostavitel.cz%2Fclanek%2Fnejstarsi-nejvyssi-nejsirsi-a-nejvetsi-stromy-sveta&v=2&c=1&data2=zevZRsq6yraKdVMRep0NDsd6wU4dPr5tGCQdz9yTHPUF5o5GPe38I5oaigG4gl0_VgclNPMvyHRVv10H4UvIV4tVzn7SnHDhINZ3Moc-Kc8Ho-ujgWvf0UxjHnSo9SMp15NcpLn1blLhsK3pk6SYvWT0AWj

Takové stromy máme i u nás doma v ČR:

https://mapy.cz/zakladni?x=15.3206978&y=50.6502935&z=17&source=base&id=1916043

I přímo u nás v Holešově. V Holešově máme své významné stromy, dobře změřené a zapsané, zaregistrované na stránkách města:

https://www.holesov.cz/pamatne-stromy

Můžete se po této zajímavé výpravě za poznáním vypravit s dětmi sami, budeme rádi, když nás seznámíte s tím, co jste společně objevili nebo nám to nakreslíte.

My vám ještě posíláme ve školní fotogalerii několik fotografií našich oblíbených stromů z okolí.